Op 14 januari kom je meer te weten over ART United, leer je bij over jongeren en hun blik op kunst en cultuur aan de hand van een onderzoek van de Universiteit Gent én krijg je insights over een museale jongerenwerking in Vlaanderen en in Nederland.
Programma:
-
13.00: Ontvangst
-
13.30-14.00: Peter Aerts
teamleider marketing, communicatie & publiekswerking S.M.A.K.
ART United, musea bundelen hun krachten om jongeren te bereikenMet ART United brengen enkele musea al voor het tweede jaar op rij kunst op de wei van Pukkelpop. Ze bundelen hun krachten met één gemeenschappelijke doelstelling: jongeren bereiken. Peter Aerts licht het opzet toe en evalueert het parcours tot nu toe.
-
14.00 - 14.20: Mathijs De Baere
Onderzoeker Vakgroep Sociologie - Onderzoeksgroep CuDOS, Universiteit Gent
Jongeren op Pukkelpop onder de loepOp het festivalterrein van Pukkelpop, bevraagde de Universiteit Gent jongeren over cultuur en musea. Op welke manier kunnen cultureel geïnteresseerde jongeren de weg vinden naar musea? En wat met de jongeren die weinig of geen interesse hebben? Mathijs De Baere geeft een tussentijdse onderzoeksupdate.
-
14.20 - 14.40: Naomi Vandenbroeck en de Young Enterpreneurs
Medewerker publiekswerking Fotomuseum Antwerpen
Museum Nightwatch in het Fotomuseum van Antwerpen
Nightwatch is een coaching traject, talent showcase en museum take-over voor jonge makers tussen 16 en 26 jaar. Voor de editie van 2019-2020 werkt FOMU met een team van gedreven Young Entrepreneurs, dat het volledige traject coördineert. De Young Entrepreneurs zijn volwaardige medewerkers van het FOMU en niet louter een klankbord. Vanuit hun standpunt als jonge professional confronteren ze het museum met blinde vlekken en vastgeroeste structuren. Zo helpen ze het FOMU omvormen tot een relevante en inclusieve organisatie voor alle Antwerpse jongeren. Tijdens deze sessie geven de Young Entrepreneurs inzicht in hun proces, delen ze hun successen en waarschuwen ze voor valkuilen.
-
15.00 - 15.30: Anne Sollie
Medewerker Blikopeners / Youth Executive Stedelijk Museum Amsterdam
BLIKOPENERS: open-minded jongeren openen de ogen van publiek én personeel in het Stedelijk Museum van AmsterdamHet Stedelijk Museum Amsterdam neemt sinds 2008 jaarlijks 15 nieuwe Blikopeners aan: Amsterdamse jongeren tussen de 15 en 19 jaar, van scholieren tot studenten en starters, die een jaar lang werken bij het museum. Zij openen 'blikken' van anderen, waaronder de medewerkers van het museum, door hun persoonlijke ervaring en kennis te delen. En ze zorgen voor uitwisseling over kunst tussen jongeren en musea.
-
15.30 - 16.30: Werkmoment
Concreet aan de slag met theorie en praktijkHoe kan je concreet aan de slag met de theorie en praktijk(en) die je zonet hoorde? Welke nieuwe ideeën en praktijken kunnen worden ontwikkeld?
€ 50 euro excl. btw (= €60,50 incl. BTW).
Annuleren kan kosteloos tot 7 kalenderdagen voor de inspiratiedag.