Uitdagingen en opportuniteiten voor medische bibliotheken tijdens én na de COVID-19-pandemie: de ‘KISS-benadering’
Nele Pauwels (Universiteit Gent & Universitair Ziekenhuis Gent – Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg Gent)
Lounge Bar
donderdag 14/10 15:30 - 16:00
COVID-19 heeft personeel en gebruikers van bibliotheken voor uitdagingen gesteld: ze werden gedurende geruime tijd gesloten of konden openen onder strikte voorwaarden; medisch personeel, studenten, onderzoekers en andere bezoekers werden niet meer of in beperkte aantallen toegelaten. Bibliotheken moesten overschakelen op dienstverlening op afstand en moesten hun diensten op een andere manier gaan inzetten om de contacten met hun gebruikers niet te verliezen.
Medische bibliotheken werden bovendien uitgedaagd om kennis, vaardigheden en materiële middelen te mobiliseren en informatie voor de onderzoekers zo snel mogelijk beschikbaar te stellen.
Deze presentatie illustreert enerzijds hoe nieuwe rollen kunnen aangenomen worden en hoe anderzijds de traditionele rollen in tijden van nood, zoals de COVID-19-pandemie, kunnen veranderen. In het Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg Gent werden nieuwe methoden uitgeprobeerd om de contacten met de gebruikers te kunnen behouden. Daarnaast werd een zone van het kenniscentrum een ruimte voor EHBO-lessen om studenten op een veilige manier, de mogelijkheid te bieden om hun vaardigheden te ontwikkelen.
Aan de hand van het KISS-model (How to Keep, Improve, Start and Stop) wisselen we ervaringen uit. We gaan in op aspecten van onze dienstverlening die we zullen behouden, aanpassen, opstarten of beëindigen. Onze benadering van het aanpassen van diensten voor clinici, onderzoekers en studenten kan een nuttig sjabloon zijn voor anderen die worstelen om aan de behoeften van hun gebruikers te voldoen en verbonden te blijven in tijden van crisis. Bovendien heeft de pandemie opportuniteiten gecreëerd voor personeel en op vlak van dienstverlening naar gebruikers toe.