Tijd voor 80
Hanne Delodder, Het Huis van Alijn
Loungebar
Donderdag 17/09, 14.15u.
Voor een periode van 9 maanden (midden juli 2013 tot midden april 2014) voerde het Huis van Alijn in opdracht van het departement Cultuur Jeugd Sport en Media van de Vlaamse overheid een proefproject crowdsourcing uit: TIJD VOOR 80. Het project ging na hoe musea via sociale media aan digitale collectievorming kunnen doen.
TIJD VOOR 80 werd uitgezet op twee pijlers: online en digitaal verzamelen van content, gecombineerd met het stimuleren en creëren van online interactie via de inzet van sociale media. Het Huis van Alijn opteerde voor een thematische insteek, met als centraal thema ‘de jaren 1980’.
Het hoofdaccent van het project was het online gebeuren. Hiervoor werd een aparte website ontwikkeld, www.tijdvoor80.be. De site werd een verzamelpunt, een platform waarop bestaande en nieuwe content via diverse sociale media toestroomde op een digitaal 80’s dashboard. Het publiek (‘crowd’) leverde content, terwijl het museum de instroom naar het dashboard activeerde via sociale media en online tools, interactie stimuleerde en zorgde voor inhoudelijke verdieping (onder meer via een blog met 80 artikels over de jaren 80). Een eerste eindpunt van het proefproject was het opzetten van een jaren 80-kamer, een ruimtelijke presentatie in de permanente museumopstelling van het Huis van Alijn, met integratie van het online proces. De feestelijke opening van deze kamer vond plaats tijdens de Gentse Museumnacht op 28 november 2013.
CV
Hanne Delodder werkt sinds 2011 als communicatie- & publiekswerker voor het Huis van Alijn. Het Huis van Alijn is een levendig museum dat bekend staat om zijn originele aanpak en gedurfde werking. Experimenteren met digitale strategieën en ontsluitingsplatforms, transmedia en digital storytelling, het verduurzamen van publieksparticipatie en het online ontsluiten van de collectie zijn prioritaire doelstellingen voor het Huis van Alijn. Alsook het participeren in pilots rond social tagging en open data sets.