Business Process Management

Informatie aan Zee 2015 donderdag 17 tot vrijdag 18 september 2015

Business Process Management

Wie:

Dries Moreels, Ugent

Waar:

Mercator

Wanneer:

Vrijdag 18/09, 14.15u.

Geïntegreerde bibliotheeksystemen zijn de hoeksteen voor het organiseren van dienstverlening in de bibliotheek: uitlenen, terugbrengen, verlengen, aanvragen, reserveren enz. Deze systemen hebben ook diverse automatiseringsgolven ondersteund: ponskaarten, barcodes, RFID, zelfuitleen, enz.

Om de dienstverlening op het internet te organiseren, blijven de bibliotheeksystemen kiezen voor het vertrouwde catalogus-model: een geheel van zoek- en bladeropties om de veelheid en diversiteit aan bibliotheekmaterialen zinvol te presenteren. Op internet worden catalogi en webshops ondertussen steeds drastischer door zoekmachines, de social media en de sites met reviews en prijsvergelijkingen door elkaar gehusseld - gereduceerd tot een spaghetti van losse pagina's.

Daarom is de Universiteitsbibliotheek Gent op zoek gegaan naar manieren om de mogelijke dienstverlening voor elk item in de collectie helder te presenteren. Een BPM engine helpt om de dienstverlening vanop elke mogelijke plek op het internet correct aan te bieden en te vertalen naar de juiste acties in het achterliggende bibliotheeksysteem.

De BPM engine maakt het bovendien ook mogelijk om de dienstverlening op een andere manier te organiseren dan in het bibliotheeksysteem is voorzien. Zo werd het mogelijk om voor print tijdschriften een dienstverlening "request scanned article" te organiseren. (http://lib.ugent.be/nl/info/scanned-article)

In deze lezing schetst Dries Moreels de mogelijkheden van deze technologie en de relevante standaarden.

CV

Dries Moreels werkt sinds 2013 in de Universiteitsbibliotheek Gent als coördinator ontwikkeling en innovatie. Daarvoor was hij ook al enkele jaren betrokken bij de UGent als consultant voor de digitale bibliotheek. Dit vanuit zijn functie als informatieheerder bij het BAM. Voordien werkte hij bij VTI en was betrokken bij diverse projecten zoals Archipel, BOM-Vlaanderen, … 

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be