Het papier mag weg: substitutie na digitalisering

Het papier mag weg: substitutie na digitalisering

Steeds meer besturen willen digitaal gaan werken. Papier blijft echter hardnekkig aanwezig. Veel dossiers zijn nog op papier en ondanks alle digitale systemen blijven papieren documenten de organisatie binnenkomen en blijft men om diverse redenen zaken op papier bijhouden.

Datum maandag 19 november 2018
Locatie Antwerpen Toon op kaart
Organisator Provincie Antwerpen

Programma

Steeds meer besturen willen digitaal gaan werken. Papier blijft echter hardnekkig aanwezig. Veel dossiers zijn nog op papier en ondanks alle digitale systemen blijven papieren documenten de organisatie binnenkomen en blijft men om diverse redenen zaken op papier bijhouden.
In deze opleiding gaan we dieper in op substitutie na digitalisering, het vervangen van de analoge versie door een digitale kopie. Wanneer kan en mag je de papieren versie na digitalisering weggooien? Aan welke eisen moet je digitaliseringsproces en je digitale informatiehuishouding voldoen om dit te  doen? Welke juridische aspecten spelen er en hoe kan je deze correct ondervangen?
Tijdens deze opleiding kijken we vooral naar digitalisering in een administratieve context. Retroactieve digitalisering van oudere archiefbestanden behandelen we slechts in beperkte mate.

  • concepten en basisbegrippen
  • eisen waaraan het digitaliseringsproces moet voldoen om substitutie te kunnen toepassen
  • beoordelen of aan deze eisen is voldaan
  • juridische aspecten bij toepassen van substitutie
  • inrichten van een goedkeuringsproces voor substitutie

Leerdoelstelling

Na deze opleiding ken je:

  • de reden waarom en wanneer een digitale kopie de, papieren kopie kan vervangen
  • de juridische aspecten die spelen bij het vervangen van papieren documenten door hun digitale kopie

Na deze opleiding kun je:

  • de kwaliteit van een digitaliseringsproces beoordelen

Doelgroep

medewerkers verantwoordelijk voor digitaliseringsprojecten, medewerkers die papierstromen in het werkproces digitaliseren, informatiebeheerders, … (tewerkgesteld bij een overheidsgerelateerde organisatie)

vereiste voorkennis:
Je bent vertrouwd met het digitaliseren van papier zonder daarom alle technische details te kennen, je hebt enige notie van digitaal informatiebeheer

Docent

Soizik Van Huele, adviseur digitaal depot, Provincie Antwerpen

Praktische informatie

Datum: 19 november 2018
Lesuren: van 9 tot 16 uur
Locatie: Coveliersgebouw – Inovant, Boomgaarstraat 22, 2600 Berchem
Inschrijvingsprijs: 150 euro/persoon
Inschrijven via de website van inovant


Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be