Foliodag

Foliodag

Schrijf je in

De Foliodag strijkt neer in KVS Brussel op 2 december 2022, van 12.30 uur tot 18.30 uur voor Folio-leden, en vanaf 14 uur voor niet-Folio-leden.

Datum vrijdag 2 december 2022
Locatie Brussel
Organisator Folio

Eén dag per jaar verzamelen we met alle medewerkers van cultuurmagazines om elkaar te inspireren rond onze dagelijkse praktijk. In workshops en panelgesprekken bieden experts nieuwe skills en inzichten. Onder de vlag van Folio wisselen we gedachten uit én maken we de staat op van ons veld, vandaag en morgen. Samen heffen we het glas op onze passie. 

De Foliodag strijkt neer in KVS Brussel op 2 december 2022, van 12.30 uur tot 18.30 uur voor Folio-leden, en vanaf 14 uur voor niet-Folio-leden. 's Avonds kunt u blijven voor een luchtig diner en voor de voorstelling Vijand van het volk van Olympique Dramatique & Toneelhuis, naar de klassieker van Ibsen.

De Foliodag is de jaarlijkse inspiratie- en ontmoetingsdag voor al wie bezig is met print- en online cultuurmagazines in Vlaanderen - ook als u geen lid bent van Folio. Benieuwd naar hoe ze het op een ander doen? Wat na corona de context is waarin we over cultuur berichten en onze ‘slow content’ bij een publiek proberen te brengen? De Foliodag heeft één devies: denken, delen en doen.

Er zijn twee blokken van telkens drie inspiratiesessies, opgedeeld in drie lijnen: denken (inspiratie door experts), delen (uitwisselen onder redacties) en doen (workshops voor aanpakkers). Elke deelnemer kan dus twee sessies naar keuze volgen, één in elk blok. Geef bij inschrijving graag aan welke sessie u wil volgen.

Programma

12.00 uur: Vrije inloop bij een glas

12.30 uur: Kick-off met staande lunch die de tongen losmaakt, welkom door Folio

13.00 uur: Intern overleg onder Folio-leden (thema nog te bepalen)

14.00 uur: Start publiek programma, met een inspirational speech

14.30 uur: Sessieblok 1: kies een van drie sessies naar keuze

  • Panelgesprek: cultuur en publiek na corona (DENKEN)
    Twee jaar corona hebben onze vaste patronen in cultuur en media tot in de vezels in vraag gesteld. Wat is er veranderd in het culturele veld waar we over berichten? Hoe reageert het publiek vandaag? En welke uitdagingen dienen zich dus aan voor content-makers als cultuurmagazines? Ann Overbergh (Kunstenpunt), Olivier Braet (SMIT VUB) en een expert publiek presenteren en bespreken de meest opvallende tendensen die ze waarnemen. Natalie Braine (FOLIO) modereert, met ruimte voor vragen vanuit de zaal.
  • Uitwisseling: samenwerking met bibs en cultuurhuizen (DELEN)
    Wat is er tussen cultuurmagazines, bibliotheken en cultuurhuizen méér mogelijk dan ‘stilletjes in de rekken liggen’? Alle drie bieden ze beschouwing en informatie aan: hoe kunnen ze elkaar daarin nog meer versterken, voor elk hun publiek? In een open kring met magazinemakers, bibliothecarissen en medewerkers van cultuurhuizen stemmen we onze noden, verwachtingen en good practices op elkaar af. Wie weet komen er wel nieuwe ideeën of zelfs samenwerkingen uit?
  • Workshop: een Instagramfilmpje maken als content-promo (DOEN)
    Hoe nieuwe (online) publieken toeleiden naar je beste artikels? Louter een link delen op Facebook of Twitter is zo 2015! In deze workshop geeft Claïs Lemmens(B.O.X, Gonzo (circus), Folio) u een crash course ‘Instagram Reels’: hoe ontwikkelt u met uw smartphone een kort filmpje om mensen te verlekkeren voor een van uw recente topartikels? U krijgt niet enkel context, tips en tricks over Instagram, maar probeert het ook gewoon eens uit. Als u al niet met een filmpje onder de arm buiten stapt, dan zal het in elk geval niet meer veraf zijn.

16.00 uur: Vieruurtje en koffiepauze

16.30 uur: Sessieblok 2: kies een van drie sessies naar keuze

  • Paneldiscussie: ontwikkelingen in medialand (DENKEN)
    Het juiste evenwicht tussen print en online is al jaren een hersenbreker. Niet alleen voor nichemagazines, ook voor media met iets grotere budgetten. Terwijl reguliere week- en maandbladen steeds meer inzetten op online content, koos nieuwssite Apache de omgekeerde weg en brengt het nu ook een printmagazine uit. Wat zijn hun inhoudelijke en commerciële overwegingen? Karl van den Broeck (Apache, ex-Knack) gaat in gesprek met Xandra Schutte (De Groene Amsterdammer) over berichtgeving vandaag. Carlo Van Baelen (FOLIO) modereert.
  • Uitwisseling: redactieprocessen van binnenuit (DELEN)
    Zoals er 100 mogelijke cultuurtijdschriften of online magazines te bedenken vallen, zijn er ook 100 manieren om u als redactie te organiseren en ze elke keer weer klaar te stomen. Hoe loopt dat bij jullie? Hoe doen ze het op een ander? Waar loopt u tegenaan en wil u van andere redacties tips over krijgen? Samen bespreken we vraagstukken die de deelnemers zelf aanbrengen. Over verloop van vrijwilligers, auteursvergoedingen, organisatiestructuur, beeldredactie: maakt niet uit. We zijn elkaars helpdesk. Roel Daenen (FARO, Stripgids, Folio) regelt het verkeer.
  • Workshop: maak een promoplan vanuit uw content (DOEN)
    Communicatie blijft een pijnpunt in al onze overwerkte redacties: hoe uw schatten ook bij een (ruimer) publiek krijgen? Alles begint bij uw eigenlijke ‘content’, de rest komt neer op een plan. Natalie Braine (Propaganda, Folio, ex-HART) volgt dit jaar voor Folio de postgraduaatsopleiding Content Management van AP en deelt haar inzichten met individuele tijdschriften. We gebruiken uw eigen magazine als casus om toe te werken naar een eigen promotiestrategie of minstens één haalbaar idee voor uw blad. Ontdek uw touchpoints, content pillars & hero content! 

18.00 uur: Afsluitend drankje

18.30 uur: Diner

20.00 uur: Voorstelling Vijand van het volk (Toneelhuis)

22.00 uur: Einde voorstelling 

Foliodag

Eén dag per jaar verzamelen we met alle medewerkers van cultuurmagazines om elkaar te inspireren rond onze dagelijkse praktijk. In workshops en panelgesprekken bieden experts nieuwe skills en inzichten. Onder de vlag van Folio wisselen we gedachten uit én maken we de staat op van ons veld, vandaag en morgen. Samen heffen we het glas op onze passie. 

De Foliodag strijkt neer in KVS Brussel op 2 december 2022, van 12.30 uur tot 18.30 uur voor Folio-leden, en vanaf 14 uur voor niet-Folio-leden. 's Avonds kunt u blijven voor een luchtig diner en voor de voorstelling Vijand van het volk van Olympique Dramatique & Toneelhuis, naar de klassieker van Ibsen.

De Foliodag is de jaarlijkse inspiratie- en ontmoetingsdag voor al wie bezig is met print- en online cultuurmagazines in Vlaanderen - ook als u geen lid bent van Folio. Benieuwd naar hoe ze het op een ander doen? Wat na corona de context is waarin we over cultuur berichten en onze ‘slow content’ bij een publiek proberen te brengen? De Foliodag heeft één devies: denken, delen en doen.

Er zijn twee blokken van telkens drie inspiratiesessies, opgedeeld in drie lijnen: denken (inspiratie door experts), delen (uitwisselen onder redacties) en doen (workshops voor aanpakkers). Elke deelnemer kan dus twee sessies naar keuze volgen, één in elk blok. Geef bij inschrijving graag aan welke sessie u wil volgen.

Programma

12.00 uur: Vrije inloop bij een glas

12.30 uur: Kick-off met staande lunch die de tongen losmaakt, welkom door Folio

13.00 uur: Intern overleg onder Folio-leden (thema nog te bepalen)

14.00 uur: Start publiek programma, met een inspirational speech

14.30 uur: Sessieblok 1: kies een van drie sessies naar keuze

  • Panelgesprek: cultuur en publiek na corona (DENKEN)
    Twee jaar corona hebben onze vaste patronen in cultuur en media tot in de vezels in vraag gesteld. Wat is er veranderd in het culturele veld waar we over berichten? Hoe reageert het publiek vandaag? En welke uitdagingen dienen zich dus aan voor content-makers als cultuurmagazines? Ann Overbergh (Kunstenpunt), Olivier Braet (SMIT VUB) en een expert publiek presenteren en bespreken de meest opvallende tendensen die ze waarnemen. Natalie Braine (FOLIO) modereert, met ruimte voor vragen vanuit de zaal.
  • Uitwisseling: samenwerking met bibs en cultuurhuizen (DELEN)
    Wat is er tussen cultuurmagazines, bibliotheken en cultuurhuizen méér mogelijk dan ‘stilletjes in de rekken liggen’? Alle drie bieden ze beschouwing en informatie aan: hoe kunnen ze elkaar daarin nog meer versterken, voor elk hun publiek? In een open kring met magazinemakers, bibliothecarissen en medewerkers van cultuurhuizen stemmen we onze noden, verwachtingen en good practices op elkaar af. Wie weet komen er wel nieuwe ideeën of zelfs samenwerkingen uit?
  • Workshop: een Instagramfilmpje maken als content-promo (DOEN)
    Hoe nieuwe (online) publieken toeleiden naar je beste artikels? Louter een link delen op Facebook of Twitter is zo 2015! In deze workshop geeft Claïs Lemmens(B.O.X, Gonzo (circus), Folio) u een crash course ‘Instagram Reels’: hoe ontwikkelt u met uw smartphone een kort filmpje om mensen te verlekkeren voor een van uw recente topartikels? U krijgt niet enkel context, tips en tricks over Instagram, maar probeert het ook gewoon eens uit. Als u al niet met een filmpje onder de arm buiten stapt, dan zal het in elk geval niet meer veraf zijn.

16.00 uur: Vieruurtje en koffiepauze

16.30 uur: Sessieblok 2: kies een van drie sessies naar keuze

  • Paneldiscussie: ontwikkelingen in medialand (DENKEN)
    Het juiste evenwicht tussen print en online is al jaren een hersenbreker. Niet alleen voor nichemagazines, ook voor media met iets grotere budgetten. Terwijl reguliere week- en maandbladen steeds meer inzetten op online content, koos nieuwssite Apache de omgekeerde weg en brengt het nu ook een printmagazine uit. Wat zijn hun inhoudelijke en commerciële overwegingen? Karl van den Broeck (Apache, ex-Knack) gaat in gesprek met Xandra Schutte (De Groene Amsterdammer) over berichtgeving vandaag. Carlo Van Baelen (FOLIO) modereert.
  • Uitwisseling: redactieprocessen van binnenuit (DELEN)
    Zoals er 100 mogelijke cultuurtijdschriften of online magazines te bedenken vallen, zijn er ook 100 manieren om u als redactie te organiseren en ze elke keer weer klaar te stomen. Hoe loopt dat bij jullie? Hoe doen ze het op een ander? Waar loopt u tegenaan en wil u van andere redacties tips over krijgen? Samen bespreken we vraagstukken die de deelnemers zelf aanbrengen. Over verloop van vrijwilligers, auteursvergoedingen, organisatiestructuur, beeldredactie: maakt niet uit. We zijn elkaars helpdesk. Roel Daenen (FARO, Stripgids, Folio) regelt het verkeer.
  • Workshop: maak een promoplan vanuit uw content (DOEN)
    Communicatie blijft een pijnpunt in al onze overwerkte redacties: hoe uw schatten ook bij een (ruimer) publiek krijgen? Alles begint bij uw eigenlijke ‘content’, de rest komt neer op een plan. Natalie Braine (Propaganda, Folio, ex-HART) volgt dit jaar voor Folio de postgraduaatsopleiding Content Management van AP en deelt haar inzichten met individuele tijdschriften. We gebruiken uw eigen magazine als casus om toe te werken naar een eigen promotiestrategie of minstens één haalbaar idee voor uw blad. Ontdek uw touchpoints, content pillars & hero content! 

18.00 uur: Afsluitend drankje

18.30 uur: Diner

20.00 uur: Voorstelling Vijand van het volk (Toneelhuis)

22.00 uur: Einde voorstelling 

Cultuursector

Praktische info

Begindatum: 2 december 2022

Locatie: KVS (TOP), Lakensestraat 146, 1000 Brussel

Prijs: 15 euro (namiddag) + 15 euro (diner & voorstelling) (leden); 20 euro (namiddag) + 20 euro (diner & voorstelling) (niet-leden); 5 euro (namiddag) + 5 euro (diner & voorstelling) (krap bij kas)

Organisatie: Folio, koepel van 40 culturele, literaire en erfgoedmagazines. Meer info: mail naar wouterhillaert@gmail.com.

Inschrijven kan via deze link.

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be