Derde week van Grip op Informatie

Derde week van Grip op Informatie

Schrijf je in

Van donderdag 15 tot en met donderdag 22 april vindt de derde week van Grip op Informatie plaats met een groot aantal gemeenten. Er worden twaalf webinars gegeven met 37 sprekers uit 16 gemeenten. De bijeenkomsten staan allemaal in het teken van informatiebeheer, actieve openbaarmaking en digitale duurzaamheid. Het initiatief voor deze week komt voort uit het gelijknamige project Grip op informatie, waarmee gemeenten zich voorbereiden op de komst van de Wet open overheid en op het verbeteren van de gemeentelijke informatiehuishouding.

Datum donderdag 15 tot donderdag 22 april 2021
Locatie Online
Organisator VNG realisatie

Van donderdag 15 tot en met donderdag 22 april vindt de derde week van Grip op Informatie plaats met een groot aantal gemeenten. Er worden twaalf webinars gegeven met 37 sprekers uit 16 gemeenten. De bijeenkomsten staan allemaal in het teken van informatiebeheer, actieve openbaarmaking en digitale duurzaamheid. Het initiatief voor deze week komt voort uit het gelijknamige  project Grip op informatie, waarmee gemeenten zich voorbereiden op de komst van de Wet open overheid en op het verbeteren van de gemeentelijke informatiehuishouding.

Voortgang van werkgroepen

In 13 verschillende werkgroepen werken ruim 90 gemeenten samen aan dezelfde thema’s: informatiehuishouding op orde, actieve openbaarmaking en digitaal duurzame toegankelijkheid. Tijdens de derde week van Grip op Informatie delen een aantal werkgroepen hun bevindingen. Sommige producten zijn al gebruiksklaar, andere zijn nog ‘werk in uitvoering’. Waar mogelijk geven deelnemers aan de sessies een bijdrage, zoals het toetsen van conceptproducten. U krijgt een beeld van de inhoud en voortgang van de verschillende werkgroepen. De sessies zijn bedoeld voor gemeentelijke medewerkers van informatiebeheer, actieve openbaarmaking en digitale duurzaamheid. De week wordt op donderdag 15 april geopend door Peter de Baat, burgemeester van Montferland, lid van de VNG Commissie Informatiesamenleving en voorzitter van de VNG Adviescommissie Archieven.

Meer informatie en aanmelden

Bekijk het programma (PDF). U kunt zich aanmelden voor een of meerdere sessies via het aanmeldformulier. U kunt de webinars ook na afloop terugkijken.

Aanmelden voor de sessie 'Hoe ziet de toekomst eruit van een archiefinstelling?' gaat via het aanmeldformulier op formdesk.com.

'Hoe ziet de toekomst eruit van een archiefinstelling?'
Maandag 19 april van 15.00-16.30 uur

Een digitale sessie in samenwerking tussen KVAN en de VNG. De sessie is onderdeel van de KVAN Archiefdagen en de 3e week van Grip op Informatie.

De Wet Open Overheid en de Archiefwet hebben effect op de archiefstellingen. Wat gaat dit betekenen en welke richting zou je als archiefinstelling op kunnen gaan. Sigfried Janzing (directeur streekarchief Midden-Holland) geeft een inzicht in de rol en taak die een archiefinstelling op zou kunnen pakken als gevolg van de verschillende ontwikkelingen.

Vervolgens vindt onder leiding van Benno van Tilburg (manager Stadsarchief Amsterdam) het gesprek plaats met Sigfried en Ilonka Sas (Manager collectie bij Gelders Archief), Margriet van Gorsel (hoofd toezicht, beleid en advies bij Stadsarchief Amsterdam), Joris Uilenreef (strategisch adviseur CIO Office bij gemeente Utrecht) en Bert de Vries (directeur Stadsarchief Amsterdam). Namens VNG Realisatie zal Jeroen Jonkers (projectleider Grip op informatie) als sidekick van Benno optreden.

Downloads

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be