Connect & co

Connect & co

Schrijf je in

Cultuurconnect organiseert opnieuw Connect & co., de jaarlijkse dienstendag voor bibliotheken. Duik samen met collega's uit de hele bibliotheeksector de lente in en dompel je onder in inspirerende praktijkvoorbeelden, lopende en geplande projecten en workshops rond lokaal beleid. Ben je er graag bij op 25 april in het KMSK Brussel?

Datum dinsdag 25 april 2023
Locatie Brussel
Organisator Cultuurconnect

Connect & co. is de jaarlijkse dienstendag voor bibliotheken. We bekijken er samen met alle coöperanten hoe we de digitale dienstverlening van de bibliotheek kunnen verbeteren, vernieuwen en veranderen. De presentaties, de opnames van de livestream en een verslag van de sessies worden achteraf gedeeld.

Op het programma: we evalueren de eindresultaten van het vernieuwingstraject van de online bibliotheekdiensten: het vernieuwde IBL, laten klaarleggen, online inschrijven,... Daarnaast blikken we terug op de stappen die de stuurgroep dit jaar kon zetten. Na de middag neem je deel aan twee sessies of één workshop en is er uitgebreid de tijd om bij te praten met collega’s uit de hele sector.

Het programma uitgelicht

10u-12u30: Plenaire sessie 

Na een inspirerende keynote evalueren we tijdens de plenaire sessie de eindresultaten van het vernieuwingstraject van de online bibliotheekdiensten, met onder andere het vernieuwde IBL. Daarnaast bekijken we welke stappen de stuurgroep Digitale Bibliotheek dit jaar heeft gezet.

13u45-14u40: Keuzesessie 1

Schrijf je in voor 2 sessies in 2 verschillende tijdsblokken, of 1 workshop.

  1. Pilootproject Cinébib - met Gwenny Vlaemynck (Cultuurconnect)
    Begin oktober lanceerden 26 bibliotheken samen Cinébib: een pilootproject waarbij bibgebruikers films kunnen streamen via hun Mijn Bibliotheek-profiel. In deze sessie delen we de eerste tussentijdse resultaten en vertellen we welke stappen we de komende maanden willen zetten.
     
  2. Online inschrijven voor iedereen- met Lynn Van Kerckhove (Cultuurconnect)
    Tijdens deze sessie krijg je meer info over de tweede fase van de vernieuwing online inschrijven: de optie om speciale lidmaatschappen te verlengen, het nieuwe keuzescherm lidmaatschappen en de optie online betalen die volledig geïntegreerd wordt in de procedure van inschrijven en verlengen.
     
  3. De winkel van Wise - met Charlotte Tournicourt, Merijn Callens en Charlotte De Mullier (Cultuurconnect)
    In deze interactieve sessie behandelen we enkele handige functionaliteiten van Wise die jij misschien nog niet kent. We geven praktische tips, wisselen praktijkvoorbeelden uit en nemen enkele mogelijke aanpassingen onder de loep. Kom shoppen in de Wise winkel en vul je mandje met bruikbare kennis over het bibliotheeksysteem! Let op: deze sessie is identiek aan de sessie het tijdsblok hierna, schrijf je dus maar 1 keer in. Er kunnen max. 60 personen tegelijk deelnemen.

14u45-15u40: Keuzesessie 2

  1. Praktijkontwikkeling e-boeken: verschillende doelgroepen enthousiasmeren - met Davy Van den Heede (Cultuurconnect)
    Kunnen we met e-boeken meer ouderen bereiken en hoe staan kinderen (en hun ouders) tegenover digitaal lezen? Die vragen namen we het afgelopen jaar op als praktijkontwikkelingsproject. Tijdens deze sessie tonen we je hoe we zo’n coöperatief praktijkonderzoek opzetten. We presenteren de bevindingen, delen de tools die we ontwikkelden en lanceren er de train the trainer-sessie om ouderen te enthousiasmeren.
     
  2. Vernieuwingsprojecten Open Vlacc - met Annika Buysse en Hannelore Baudewyn (Cultuurconnect)
    Open Vlacc werkte al coöperatief avant la lettre, maar enkel met de grootste zes Vlaamse bibliotheken. Dat verandert! Tijdens deze sessie krijg je te horen wat de plannen zijn, en welke twee vernieuwingsprojecten voor de deur staan die het noodzakelijk maken dat we onze manier van werken én onze werkgroepen onder de loep nemen. 
     
  3. De winkel van Wise - met Charlotte Tournicourt, Merijn Callens en Charlotte De Mullier (Cultuurconnect)
    In deze interactieve sessie behandelen we enkele handige functionaliteiten van Wise die jij misschien nog niet kent. We geven praktische tips, wisselen praktijkvoorbeelden uit en nemen enkele mogelijke aanpassingen onder de loep. Kom shoppen in de Wise winkel en vul je mandje met bruikbare kennis over het bibliotheeksysteem! Let op: deze sessie is identiek aan de sessie het tijdsblok hiervoor, schrijf je dus maar 1 keer in. Er kunnen max. 60 personen tegelijk deelnemen.

13u45-15u40: Keuzeworkshop

Schrijf je in voor 2 sessies in 2 verschillende tijdsblokken, of 1 workshop.

  1.  Workshop: Druk je bibliotheekstempel op de verkiezingen
    De stuurgroep Digitale Bibliotheek ontwikkelde een visietekst tijdens hun traject naar een programmaplan voor innovatie. Maar hoe overtuig je de lokale politiek om mee te gaan in de visie van jóuw bibliotheek? Je krijgt tips om jouw thema’s hoog op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen en om zo sterker te wegen op het beleid van een volgend bestuur. Opgelet: er kunnen max. 30 personen deelnemen.
  2.  Workshop: Intensief en e-inclusief
    In deze workshop concretiseer je samen het werk van de stuurgroep Digitale Bibliotheek verder. Met welke toekomstige digitale diensten helpen we de 2 doelgroepformules van de ‘intensieve mediagebruiker’ en de ‘e-inclusie’ vooruit? Je bepaalt zo mee de innovatieagenda. Opgelet: er kunnen max. 15 personen deelnemen.
  3. Workshop: Jeugd en Schoolbibliotheek
    In deze workshop concretiseren we het werk van de stuurgroep Digitale Bibliotheek verder. Met welke toekomstige digitale diensten helpen we de 2 doelgroepformules van de ‘Jeugd’ en de ‘Schoolbibliotheek’ vooruit? Je bepaalt zo mee de innovatieagenda. Opgelet: er kunnen max. 15 personen deelnemen.

15u45-16u: Plenaire afsluiter

Wat kwam tijdens de sessies en workshops aan bod en welke belangrijke boodschappen neem je zeker mee? We sluiten een leerrijk en inspirerend namiddagprogramma samen af.

16u-17u15: Receptie

Geniet van een hapje en een drankje en praat bij met collega's uit de hele sector. Een ideaal netwerkmoment om de dag in schoonheid te eindigen!

 

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be