Basiscursus informatiebeheer voor objectencollecties

Basiscursus informatiebeheer voor objectencollecties

Schrijf je in

Deze basiscursus Informatiebeheer van objectencollecties helpt u van start te gaan met uw eigen registratie of uw bestaande registratie te optimaliseren.

Datum dinsdag 17 tot dinsdag 31 januari 2023
Locatie Brussel & Oudenaarde
Organisator Departement Cultuur, Jeugd en Media, FARO en Provincie Oost-Vlaanderen

Erfgoedbeheerders beheren niet alleen collecties, maar ook een schat van daarmee verbonden contextuele informatie. Om optimaal voor een collectie te zorgen, moet een erfgoedbeheerder best goed weten welke voorwerpen tot die collectie behoren, waar ze zich bevinden en in welke materiële staat ze zijn. 

Daarnaast moeten erfgoedbeheerders zich regelmatig verantwoorden tegenover hun bestuur of een subsidiegever, bijvoorbeeld over de waarde of het eigendomsstatuut van de collectie. Ook worden steeds meer ‘producten’, zoals tentoonstellingen, educatieve programma’s, websites en publicaties ontwikkeld om erfgoedcollecties voor het brede publiek te ontsluiten. Met andere woorden: om snel en efficiënt vragen over de collectie te kunnen beantwoorden, moet de registratie en documentatie piekfijn in orde zijn.

Deze basiscursus Informatiebeheer van objectencollecties helpt u van start te gaan met uw eigen registratie of uw bestaande registratie te optimaliseren. Na deze cursus kunt u:

  • een strategie bepalen om informatie over uw collectie op een duurzame manier te beheren;
  • uw weg vinden tussen de bestaande standaarden en richtlijnen en ze toepassen op uw werk;
  • praktisch aan de slag door het erfgoed te registreren, te fotograferen en te nummeren;
  • uw depot efficiënt beheren en toetsen of de informatie over de collectie (nog) up-to-date is.

De focus van deze basiscursus ligt op informatieoverdracht, maar u krijgt ook ruim de gelegenheid om de opgedane kennis toe te passen tijdens oefeningen en praktische workshops.

Tijdens deze cursus leert u niet met een specifiek softwareprogramma werken. De inhoud is wel bruikbaar voor alle beschikbare collectiebeheersystemen.

Doelgroep: medewerkers en vrijwilligers van erfgoedbeherende instellingen die de registratie van erfgoedobjectenen de informatie errond (bruiklenen, restauraties …) verzorgen. Deze cursus gaat niet in op informatiebeheer voor archieven en erfgoedbibliotheken. Geen voorkennis vereist.

Programma

Dag 1: 17 januari 2023, 10.00 tot 16.00 uur | FARO, Brussel

  • Registratie en documentatie: wat, waarom, wie, hoe? (interactief, incl. zelftest)
  • Informatieplan
  • Standaarden – deel 1: Standaarden voor een digitale infrastructuur
  • Workshop objectfotografie

Dag 2: 24 januari 2023, 10.00 tot 16.00 uur | FARO, Brussel

  • Standaarden – deel 2: Standaarden voor inhoud, vorm en organisatie van de digitale registratie (incl. oefening basisregistratie en collectiebeschrijving)
  • Keuze van een collectiebeheersysteem
  • Workshop nummeren van objecten en documenten

Dag 3: 31 januari 2023, 10.00 tot 16.00 uur | Provinciaal Erfgoedcentrum Ename

  • Verpakkings- en standplaatscodes toekennen (incl. oefening)
  • Standplaats- en conditiecontrole
  • Steekproeven
  • Informatiebeheer buiten het collectiebeheersysteem
  • Depotbezoek

Praktische info

Begindatum: 17 januari 2023

Locatie: FARO, Priemstraat 51, 1000 Brussel en Provinciaal Erfgoedcentrum Ename, Lotharingenstraat 1, 9700 Oudenaarde

Lesgevers: Tine Hermans (FARO), Bram Wiercx (FARO), Charles Strijd (fotograaf), Bart Bosmans (Departement CJM), Lien Lombaert (Provincie Oost-Vlaanderen)

Prijs:

  • 180 euro (standaard)
  • 120 euro (sector en studenten)

Deelnemers: Max. 12 deelnemers

Organisatie: Departement Cultuur, Jeugd en Media, FARO en Provincie Oost-Vlaanderen

Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be