Bibliothecaris

Bibliothecaris

Solliciteren voor: 2022-10-27

Karel de Grote hogeschool is een warme en ambitieuze leer- en werkplek in de superdiverse stad Antwerpen. Je werkt er samen met meer dan 1550 collega's en voor ruim 13 000 studenten. We kiezen voor vernieuwend en uitdagend onderwijs, waarbij we volgende generaties inspireren en mee bouwen aan de toekomst en waar ruimte voor is voor groei.

We geloven dat diversiteit en inclusie ons beter, sterker en talentvoller maken. En onze bijdrage aan de samenleving rijker dan ooit. We willen het beste uit jou en uit onszelf halen en samen groeien. En daarvoor hebben we jou nodig.

Functie

  • Je bent het aanspreekpunt voor vragen van bibliotheekgebruikers. Je geeft informatie en beantwoordt (zoek-)vragen, je begeleidt studenten in hun zoektocht naar kwaliteitsvolle informatie en gaat hierbij zowel vraag- als aanbodgericht te werk.
  • Je ondersteunt het bibliotheekteam in haar werking. Op de campus sta je studenten te woord, of help je collega’s bij hun projecten en taken.
  • Je bent verantwoordelijk voor onze projecten in het kader van een laagdrempelige publiekswerking. Zo bouw je bvb verder aan het project omtrent het bijsturen van ons bibliotheekboetebeleid en onze leencommunicatie.
  • Je ondersteunt de dienstverlening op vlak van informatievaardigheden, onder andere door het begeleiden van workshops.
  • Je bent flexibel inzetbaar voor allerlei administratieve taken (bv. leen-, kranten- en tijdschriftenadministratie, aanmaningen,…)
  • Je biedt ondersteuning m.b.t. het gebruik van de publiekscomputers, de bibliotheekapparatuur en –toepassingen.
  • Je bent werkzaam in de bibliotheek van campus Zuid.
  • Je rapporteert aan het diensthoofd bibliotheken.

Profiel

  • Je hebt een bachelordiploma of gelijkwaardig door ervaring. Ingeval je geen bachelor diploma hebt, vindt er een assessment plaats. Een basisvorming bibliotheek- en documentaire informatiekunde zijn een pluspunt.
  • Je hebt een vlotte pen. Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling met een focus op een klantvriendelijke omgang met studenten en collega’s.
  • Je bent technisch onderlegd en hebt een vlotte omgang met de gangbare office-software, elektronische bronnen en databanken, e-mail en internet.
  • Je draagt (de dienstverlening van) de bibliotheek uit aan docenten en studenten en zoekt elke dag opnieuw naar de beste manier om docenten en studenten te ondersteunen in het onderwijsproces
  • Je beschikt over voldoende basiskennis van het Engels om diverse gebruikers (o.a. buitenlandse studenten) aan de balie, telefonisch of via mail te woord te kunnen staan.
  • Je werkt nauwkeurig en bent bereid om ook routineuze taken uit te voeren.
  • Je toont daadkracht en werkt pragmatisch. Je bent bereid te werken volgens een variabel uurrooster in functie van de openingsuren en activiteiten van de bibliotheek.

Aanbod

  • Je sluit aan bij het bibliotheek team en wordt ondersteund door een hulpvaardige KdG-community van enthousiaste medewerkers.
  • In november voorzien we een KdG-brede onthaaldag waar je KdG als organisatie beter zal leren kennen en waar je vooral ook andere nieuwe collega’s zal ontmoeten.
  • Je krijgt blijvend kansen tot leren en ontwikkelen als professional en als mens, binnen én buiten KdG.
  • Je komt terecht in een context waar er plaats en aandacht is voor diversiteit in de brede zin en waar iedereen zichzelf kan zijn en van elkaar kan leren. We geloven sterk in de kracht van verschillen en complementariteit.
  • Je start zo snel mogelijk na selectie in een opdracht van 50% als contractueel bediende ter vervanging van een zieke collega en al zeker tot januari 2023 (nadien mogelijks verlengbaar afhankelijk van terugkomst titularis).
  • Je mag rekenen op voordelen zoals flexibele werktijden, mogelijkheid tot hybride werken, een laptop, opleidingsmogelijkheden, een lerarenkaart, een mooi aantal vakantiedagen (45 dagen voor een voltijdse opdracht) en de optie van een hospitalisatieverzekering aan een gunstig tarief.
  • Je ontvangt een loon in functie van je expertise, competenties en ervaring binnen het groeipad met barema’s B11 tot B22 (equivalent van weddeschalen 581-582-592-584). Meer info hierover vind je op http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/vind-je-salarisschaal#hoger-onderwijs.  Weet dat nuttige beroepservaring buiten het onderwijs kan meetellen voor je anciënniteit. Woon-werkverkeer via openbaar vervoer vergoeden we voor 100% en als je met de fiets komt, krijg je 0,21 € per km.

Hoe solliciteren?

Vertel het ons! Solliciteer zo snel mogelijk en ten laatste op 24 oktober 2022. We zijn benieuwd naar je parcours en motivatie.

Wat zijn dan de volgende stappen?

  • de 1ste screening gebeurt op basis van je cv en motivatiebrief
  • de 2de ronde bestaat uit een gesprek. Dit plannen we in op donderdag 27 oktober in de namiddag.

Meer weten?

Ben Verloy geeft je als diensthoofd Bibliotheek graag antwoord op jouw vragen. Je kan hem bereiken via telefoon 0473 58 33 36 of via ben.verloy@kdg.be  Voor hulp bij het solliciteren kan je terecht bij HR via hr@kdg.be.

De oorspronkelijke vacature vind je hier. Lees ook meer over de sollicitatieprocedure en arbeidsvoorwaarden bij KdG.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be